Pensioenen gestegen na overgang naar nieuwe stelsel

De pensioenen van pensioenfondsen die al zijn overgestapt naar het nieuwe stelsel, zijn gemiddeld met 14 procent gestegen door die overgang. Dat geldt inmiddels voor de helft van de pensioendeelnemers. Dat meldde demissionair minister Paul (Sociale Zaken) in een update over de transitie van het nieuwe stelsel. De overgestapte pensioenfondsen hoeven minder buffers aan te houden voor slechte tijden. En de hoogte van de uitkering mag sneller meebewegen met de financiële markten. Daardoor kan het pensioen in het nieuwe stelsel sneller omhoog, maar ook omlaag. Uiterlijk 1 januari 2028 moet de overgang zijn afgerond. Van de vijf grote fondsen zijn er inmiddels drie al overgegaan: PFZW, PMT en BPF Bouw. De andere twee grote fondsen (ABP en PME) maken per 2027 de overstap. Daarnaast zijn het vooral de kleine werkgevers die nog over moeten.

Ook interessant

Vakbonden dreigen met acties om kabinetsplannen

De vakbonden verzetten zich tegen de plannen van het kabinet om de AOW-leeftijd sneller te verhogen. Daarom hebben zij het kabinet een ultimatum gesteld.

Lees meer

Toch nog compensatie bij wisseling van baan?

Minister Hans Vijlbrief van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat nog één keer bekijken of er een oplossing mogelijk is voor mensen die door een baanwissel compensatie voor de afschaffing van de doorsneesystematiek mislopen.

Lees meer

Vakantiegeld voor AOW’ers dit jaar hoger

AOW’ers hebben in mei hun vakantiegeld ontvangen. Dat lag maar liefst 20% hoger dan vorig jaar.

Lees meer