Minister Hans Vijlbrief van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat nog één keer bekijken of er een oplossing mogelijk is voor mensen die door een baanwissel compensatie voor de afschaffing van de doorsneesystematiek mislopen. Tegelijkertijd temperde hij de verwachtingen. Dat bleek eind mei tijdens een overleg in de Tweede Kamer over de gewijzigde begroting van zijn ministerie.
“Dit jaar gaat het naar schatting om enkele tienduizenden mensen”, aldus de minister. Hij erkende het probleem en gaf aan hierover in gesprek te zijn geweest met sociale partners. Als mogelijke oplossing noemde hij onder meer betere voorlichting. Ook wees hij deelnemers op de mogelijkheid van vrijwillige voortzetting van hun pensioenregeling, al is die optie niet bij alle pensioenfondsen beschikbaar.
Vijlbrief benadrukte opnieuw dat de verwachtingen niet te hoog moeten zijn. Bij een eventuele oplossing let hij nadrukkelijk op de uitvoerbaarheid en juridische houdbaarheid. Voor het zomerreces informeert hij de Kamer over de uitkomst.
Ook interessant
Vakbonden dreigen met acties om kabinetsplannen

De vakbonden verzetten zich tegen de plannen van het kabinet om de AOW-leeftijd sneller te verhogen. Daarom hebben zij het kabinet een ultimatum gesteld.
Lees meerVakantiegeld voor AOW’ers dit jaar hoger

AOW’ers hebben in mei hun vakantiegeld ontvangen. Dat lag maar liefst 20% hoger dan vorig jaar.
Lees meerTweede Kamer wil 'bedrag ineens' toch eerder invoeren

De Tweede Kamer wil dat deelnemers mogelijk al vóór 2029 bij pensionering een bedrag ineens kunnen opnemen uit hun pensioen.
Lees meer