De Tweede Kamer wil dat deelnemers mogelijk al vóór 2029 bij pensionering een bedrag ineens kunnen opnemen uit hun pensioen.
Kamerlid Simon Ceulemans diende hierover een motie in. Die kreeg steun van een ruime meerderheid in de Tweede Kamer. In de motie werd minister Tjebbe Vijlbrief gevraagd hierover in gesprek te gaan met pensioenuitvoerders.
Uit het schriftelijke antwoord van de minister van 17 april blijkt echter dat dit voorlopig niet mogelijk is.
Volgens de minister is de situatie onveranderd. Pensioenuitvoerders geven nog steeds de voorkeur aan invoering van het keuzerecht pas na de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel.
De minister zegt begrip te hebben voor de wens van deelnemers, maar vindt eerdere invoering nu niet goed samengaat met de pensioentransitie. Daarbij speelt volgens hem ook mee dat goede keuzebegeleiding nodig is.
Ook opname met terugwerkende kracht is volgens de minister geen optie.
Ook interessant
Vakbonden dreigen met acties om kabinetsplannen

De vakbonden verzetten zich tegen de plannen van het kabinet om de AOW-leeftijd sneller te verhogen. Daarom hebben zij het kabinet een ultimatum gesteld.
Lees meerToch nog compensatie bij wisseling van baan?

Minister Hans Vijlbrief van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat nog één keer bekijken of er een oplossing mogelijk is voor mensen die door een baanwissel compensatie voor de afschaffing van de doorsneesystematiek mislopen.
Lees meerVakantiegeld voor AOW’ers dit jaar hoger

AOW’ers hebben in mei hun vakantiegeld ontvangen. Dat lag maar liefst 20% hoger dan vorig jaar.
Lees meer