Minister Paul van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 15 september 2025 de vragen over het uitstel van de invoering van het bedrag ineens beantwoord. Die heeft zij in een nota aan de Eerste Kamer gestuurd.
De invoering van de mogelijkheid om een deel van het pensioen in één keer op te nemen (bedrag ineens) is opnieuw uitgesteld, nu tot 1 juli 2026. Dit uitstel is nodig vanwege de complexe overgang naar het nieuwe pensioenstelsel en uitvoeringsproblemen bij pensioenfondsen. De regering benadrukt dat zorgvuldige begeleiding en duidelijke informatie voor pensioendeelnemers essentieel zijn, vooral voor financieel kwetsbare groepen. Er komt een keuzetool van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) waarmee deelnemers kunnen inschatten wat de gevolgen zijn van het opnemen van een bedrag ineens voor hun netto-inkomen en toeslagen. Deze tool wordt medio 2026 verwacht. Pensioenfondsen blijven zelf verantwoordelijk voor de inrichting van een goede keuzebegeleiding.
Ook interessant
Vakbonden dreigen met acties om kabinetsplannen

De vakbonden verzetten zich tegen de plannen van het kabinet om de AOW-leeftijd sneller te verhogen. Daarom hebben zij het kabinet een ultimatum gesteld.
Lees meerToch nog compensatie bij wisseling van baan?

Minister Hans Vijlbrief van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat nog één keer bekijken of er een oplossing mogelijk is voor mensen die door een baanwissel compensatie voor de afschaffing van de doorsneesystematiek mislopen.
Lees meerVakantiegeld voor AOW’ers dit jaar hoger

AOW’ers hebben in mei hun vakantiegeld ontvangen. Dat lag maar liefst 20% hoger dan vorig jaar.
Lees meer