Pensioendeelnemers kunnen met klachten over de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel terecht bij hun pensioenuitvoerder. Dat schrijft minister J.A. Vijlbrief van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in antwoorden op vragen van verschillende Kamerfracties op 19 maart 2026.
Leidt dit niet tot een duidelijk antwoord of een oplossing, dan kan een deelnemer terecht bij een geschilleninstantie. Een ABP-deelnemer kan bijvoorbeeld aankloppen bij de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). Deze instantie behandelt klachten over de uitvoering van de overgang of de communicatie daarover.
Daarnaast staat het deelnemers altijd vrij om hun zaak voor te leggen aan de rechter.
Ook interessant
Vakbonden dreigen met acties om kabinetsplannen

De vakbonden verzetten zich tegen de plannen van het kabinet om de AOW-leeftijd sneller te verhogen. Daarom hebben zij het kabinet een ultimatum gesteld.
Lees meerToch nog compensatie bij wisseling van baan?

Minister Hans Vijlbrief van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat nog één keer bekijken of er een oplossing mogelijk is voor mensen die door een baanwissel compensatie voor de afschaffing van de doorsneesystematiek mislopen.
Lees meerVakantiegeld voor AOW’ers dit jaar hoger

AOW’ers hebben in mei hun vakantiegeld ontvangen. Dat lag maar liefst 20% hoger dan vorig jaar.
Lees meer